Kāpēc mans mīļākais teorijas pasniedzējs ir Ēriks Griģis?

Ieguvu tiesības pirms 5 gadiem, taču kopš tā laika, kad CSDD saņēmu vadītāja apliecību, vairs netiku sēdējusi pie stūres. Askētiski turpināju piekopt publiskā transporta pasažiera dzīvesstilu. Tas dažkārt ziemas laikā nozīmēja pat stundu ilgu salšanu pieturā, jo mana darba vieta atradās stundas brauciena attālumā no mājām – otrā Rīgas pusē. Un kurš gan pārmestu šoferītim, kas pa piesnigušajiem ceļiem vairs nespēj ievērot punktualitāti? 

Tomēr man atlika vien cerēt, ka ilgā gaidīšana neizmaksās manas tik dārgās kājas: lielajā ziemas salā, nepietiekami biezi satuntulējusies, noteikti riskēju tās pazaudēt… Un pēc vienas šādas ziemas, kurā izbaudīju visas kājāmgājēja nedienas, sapratu, ka tomēr ir jāiegādājas automašīna. Un tas nozīmēja, ka vēlreiz jāatgriežas arī autoskolā. Jo biju aizmirsusi ne vien to, kā darbināt sajūgu, bet arī ceļu satiksmes noteikumus. 

Tas mani aizved pie stāsta par to, kāpēc programmu direktors Ēriks Griģis nu ieguvis manā apziņā paraugpasniedzēja tēlu un devis jaunu vielu pārdomām par to, ko mums kā skolotājiem vajadzētu piedāvāt saviem apmācāmajiem, lai viņi pēc iespējas labāk apgūtu vielu – t.i., kā jēgpilni izmantot savu “ētera” laiku. Un kurš gan skolotājs pēc nodarbības vēlētos dzirdēt, ka viņa audzēkņa ieguldītais laiks un pieliktās pūles ir velti zemē nomestas – jo mēs taču mācāmies tāpēc, lai kaut ko patiešām galu galā iemācītos. Un ja audzēknim tas neizdodas – izgāzies ir arī skolotājs.

Toreiz un tagad

Manas klātienes apmācības arvien palikušas siltā atmiņā kopā ar Presto teorijas pasniedzēju Rudīti Opelti – nekad agrāk nebūtu varējusi iedomāties, ka teorijas apguve varētu līdzināties stand-up komēdijai: joki un īsteni amizanti dzīves stāsti katrai nodarbībai piešķīla uguntiņu, kas vilināt vilināja ar aizrautību atgriezties arī uz nākamo. Tas arī palīdzēja visu apgūto paturēt prātā daudz labāk un ilgāk. Arvien atceros anekdoti, kā tiesības nodzert jau pirmajā dienā, šī stāsta morāle: nebrauc dzēris, pat pēc tam, kad esi nosvinējis savas vadītāja apliecības iegūšanu. 

Tomēr šogad man palaimējās izbaudīt teorijas apguvi pavisam jaunās skaņās – online Presto teorijas programmu direktors Ēriks Griģis bez neviena “ū”, “mē” vai “bē” salika visus punktus uz “i”. Ar to gribu teikt, ka skolotāja Ērika Griģa runa bija ļoti mērķtiecīga, nebija nevajadzīgu paužu vai citu klātienē ierastu valodisku neveiklību. 

Un šoreiz man vairs pat nebija jāizkāpj no sava dīvāna, lai apgūtu teoriju – jo to varēju darīt jebkurā diennakts laikā turpat savās mājās pie datora ekrāna. Ļoti lietderīgi cilvēkam, kuram nav iespējas ierasties vairs klātienē uz standarta apmācību laikiem. Izrādās, ka mācīties teoriju attālināti var būt pat līdzīgi kā baudīt kino – jo arī video sižeti un animācijas taupītas netiek. Par to paldies Ērikam Griģim, kas izveidojis jaunu teorijas video apmācību.

Gribu dalīties savā pirmajā pieredzē par mācīšanos online, gūtajiem pārsteidzošajiem iespaidiem un manām pārdomām par to, ko nozīmē kvalitatīva mācīšana un mācīšanās. Un, galu galā, kāpēc es ieteiktu mācīties kopā ar Ēriku Griģi Presto jaunajā autovadītāju online apmācību kursā. Atrast īsto skolotāju nevienā sfērā nav vienkārši – un autoskolu nozarē neredzu nevienu labāku piemēru. 

Kāpēc programmu direktors Ēriks Griģis?

Otram kaut ko iemācīt un būt par skolotāju – tā ir cēla profesija. Un tā kā arī es ikdienā esmu skolotāja, nevaru nepamanīt piemērus, kuri mani iedvesmo un māca. Nebūtu domājusi, ka mani kā sievieti varētu uzrunāt pasniegšanas veids tik ļoti tehniskajā moto/auto pasaulē, tomēr dažkārt dzīve ļauj iemācīties ko pavisam jaunu tieši no šādiem, nebijušiem rakursiem.  

Kā izrādās, autoskolas programmu direktors Ēriks Griģis Latvijā ir pasniedzēju pasniedzējs, – tieši viņš sagatavojis lielāko daļu šobrīd autoskolās strādājošo teorijas pasniedzēju. Viņa 10 gadus vecās prezentācijas arvien izmanto citās Latvijas autoskolās, kas liek domāt, ka tieši šis cienījamais, izbijušais PSRS autosacīkšu čempions, ir visas šīs apmācību programmas “smadzenes” – viņš salicis pa plauktiņiem to, ko apgūstam par braukšanu uz ceļiem. “Visu cieņu un cepuri nost pionieriem!” Tātad Ēriks Griģis ir piedalījies nozares pamatu likšanā, kādu to pazīstam šodien. 

Tomēr nu “pasniedzēju pasniedzējs”, programmu direktors Ēriks Griģis, piedāvā kaut ko pavisam jaunu – autoskolas teorijas apguvi jauna kvalitātes līmeņa online apmācībās, t.i. “Laipni lūgti, dāmas un kungi, 21. gs. teorijas kursos!”. Lielā zināšanu bagāža ļāvusi tajā pat nodarbības laikā ietilpināt vairāk ikdienā praktiski noderīgu un vērtīgu teorijas padomu – tas ir jautājums par laika plānošanu, kas Ērikam Griģim acīmredzot ir vēl viena no visām stiprajām pusēm. Ierastā viela nu aizņem vien trešdaļu no parastā apmācību laika, atstājot krietni vairāk laika, lai iemācītu vēl vairāk. Un kurš gan skolotājs nesapņo par iespēju saviem skolēniem dot vairāk zināšanu un vēl labāk sagatavot viņus dzīvei? Tas ir skolotāja gods un rota. 

Interesanti, vai tas būtu iespējams visa veida apmācībās? Savu daļa laika neglābjami vienmēr aizņem vielas apjēgšanas fāze. Tomēr tieši te Ēriks Griģis dod vielu pārdomām – skolotājam, pirmkārt, ir jātiek galā ar savu pienākumu dalīties zināšanās. 

Kāpēc teorijas online apmācība ir tik veiksmīga?

Tiesa, par programmas direktora Ērika Griģa izstrādāto online apmācību veiksmi jāpateicas arī gudri izmantotajai tehnoloģijai – visas nodarbības ir veidotas profesionālā autoskolas studijā, kas ļāvis iepriekš sagatavot skriptu un sekmīgi samontēt video. Līdz ar to nav neveiklas pauzes, pļāpāšanas ne par tēmu vai aizklīšanas kaut kur sapņu mākoņos un pārteikšanās – viss ir kā naglai uz galvas, ļaujot raiti virzīties apmācībā uz priekšu. Tas gan nenozīmē, ka teorijas apguve pie Ērika Griģa ir sausa – tieši pretēji, tās apgūšana ir vēl dzīvāka, tikai – efektīvāka.

Bieži vien tas ir lielākais trūkums augstskolās un citās mācību iestādēs – laiks jāstiepj gluži kā ar gumiju, lai novilktu nodarbības minūtes, kurās patiesībā nav nekā prātīga, ko stāstīt, tik vien kā jāaizpilda ētera laiks. Tad pasniedzējs sāk taujāt par audzēkņu ikdienu vai pārdomām par šo un to  – kas nebūt skolēnu zināšanu bagāžu nepapildina ar neko vērtīgu. Tomēr laiks ir nauda un nevienam nepatīk to izniekot. Tāpēc gribētos, kaut vairāk skolas, universitātes un autoskolas ņemtu piemēru no programmu direktora Ērika Griģa sagatavotās apmācības, kas ir parādījis, ko nozīmē saviem kursantiem sniegt pat vairāk kā pieprasa standarta apmācību plāns. 

Mani iespaidi par apmācību

Koncentrēts teorijas izklāsts par tēmu, lai varētu atkal droši sēsties pie stūres un beidzot kļūt par autovadītāju – tātad datora ekrāna priekšā nenācās dirnēt vai rubināt degunu aiz garlaicības. Nebija ilgi jāgaida, kad nu beidzot pasniedzējs Ēriks Griģis ķersies pie lietas, lai pastāstītu to, kas man jāzina. 

Ēriks Griģis šo apmācību orķestri nodiriģēja pat labāk kā to būtu varējusi sagaidīt – tieši šāda apmācības tehnika būtu uzskatāma kā paraugs jebkurās online mācībās, ne vien autoskolā. Tas nozīmē spēt piedāvāt skolēnam būtisko, esenci, un ļaut sekmīgi sasniegt savu mērķi, pie kura ved iegūtās zināšanas. Tātad apmācībā uz priekšu jāvirzās mērķtiecīgi. 

Pārdomas par skolotāja lomu

Visbeidzot, online tikšanās ar Ēriku Griģi man vēlreiz ļāva pārdomāt to, ko nozīmē skolotāja karjera, misija un uzdevums. Aiz šiem lielajiem vārdiem slēpjas spēja nodot informāciju saistošā veidā – skolotājam ir jābūt uztveramam, lai apmācāmie spētu aizrautīgi dzīvot līdzi viņa stāstītajam.

Talantīgs skolotājs tieši šādā veidā pamudina skolēnu. Un lai cik talantīgs arī nebūtu bijis Ņūtons, kā pasniedzēju viņu vēsture tomēr atceras kā bezgala garlaicīgu un iemidzinošu. Tomēr skolotājam ir jāpanāk tieši pretējais – lai apmācāmais pamostos, sarosītos un kaut ko beidzot apjēgtu: varbūt, ka viss patiesībā ir krietni vienkāršāk un gaišāk kā rādījies sākumā. 

Skolotāja karjeru veidot iespējams ļoti daudzveidīgu – programmu direktors Ēriks Griģis ir autoskolas, ceļu satiksmes noteikumu un drošības nišas lietpratējs. Senie padomju priekšstati par nelaipnu matemātikas skolotāju ar lineālu rokās, kas ik pa laikam kādam domās aizmaldījušamies skolēnam nikni uzšauj pa pirkstiem, nu ir aizgājuši pagātnē gluži kā mīti par pūķiem – šodien ir modernais digitālais, stilīgais skolotājs, kas beidzot apguvis retoriku. Ēriks Griģis video apmācībā izsakās skaidri, pārdomāti, stingri turas pie tēmas.

Jebkurš izcils skolotājs centrā izvirza skolēnu un nevis sevi – to nozīmē skolēn-centrēta mācīšanās. Tas, galu galā, nav skolotāja solo koncerts, tas viss ir domāts tam, kuram pēcāk pa ceļiem ir droši jāvada auto. 

Programmu direktora Ērika Griģa piedāvātā satura daudzveidība tāpat mani pārliecināja, cik svarīgi mācīšanās procesā iekļaut atšķirīgus stimulus. Jāņem vērā, ka viens ir audiālais, cits – vizuālais tips, bet vēl labāk mācību līdzekļus veidot tā, lai varētu apvienot abus mācīšanās stilus. Ne mazāk svarīga ir emocionālā piesātinātība – un attēls pats par sevi ar reālu ceļa situāciju atveidi izraisa līdzpārdzīvojumu, gluži kā kino. Piemēram, caur animāciju iespējams iejusties situācijās, kuras reālajā dzīvē būtu grūti modelēt. 

Tomēr te nu ir šī online mācīšanās burvība – visu apgūt un atveidot kļūst vienkāršāk. Tas, kas citādi aizņemtu stundas, nu var aizņemt vien minūtes. Ēriks Griģis parāda, kā efektīvi izmantot kursanta laiku un modelēt pārdomātas, līdz detaļai noslīpētas nodarbības.

Leave your comment